Hjemmekontor

Så skjedde det også oss. Økende smitte i kommunen og en telefon som snudde opp ned på hele uka.

Torsdag 4 Mars, kommer kommunen med nye retningslinjer om påbud med hjemmekontor for de som kan det. I tillegg, så ringer telefonen vår med beskjed om at de vi deler etasje med på kontoret har ansatte med påvist smitte. Vipps, så hadde vi ikke bare påbud om hjemmekontor, men alle ansatte ble i tillegg satt i 10 dagers karantene. Heldigvis var vi godt forberedt.

Vi lever av å levere smarte løsninger til våre kunder. Mange av løsningene er ferdigutviklede programmer fra for eksempel Microsoft, men vi utvikler også egne verktøy selv på huset. Skal man bli god på noe, så må man bruke det selv og det gjør vi. Teknologi som vi leverer gjør også at vi selv kan holde servicegrad og tilstedeværelse oppe på et svært høyt nivå til tross for at alle sitter på hvert sitt sted. Denne pandemien har gjort at vi som mennesker har tatt til oss kommunikasjonsplattformer på en helt annen måte enn tidligere. Jeg vil liste opp hvilke verktøy som vi bruker selv i disse dager og som du selvsagt kan få levert til din bedrift.

Microsoft Teams.

Dette er vår kommunikasjonsplattform. Her har vi forskjellige grupper eller kanaler som det heter. De er laget ut i fra hva slags kommunikasjon som er relevant og for å holde orden. Kanalene kan tildeles alle ansatte eller bare noen. Vi har felles videomøte hver morgen hvor vi går igjennom dagens gjøremål og kommer med innspill og utfordringer. Vi har våre kundemøter i Teams og kan enkelt koble på en kollega hvis det trengs.

Via Teams, så deler vi også filer med hverandre og kan enkelt linke de til dokumentsenteret vårt i Sharepoint. Vi bruker ikke Teams kun til seriøs jobb, men også for litt sosialt. På fredag holdt jeg en lokalprodusert Kahoot! quiz hvor de som hadde lyst kunne bli med. 

Her ser dere noen bilder av våre midlertidige kontorer som vi jobber på.

 

 

Teamviewer.

For oss som leverer support til våre kunder 24/7, så er det viktig med et godt verktøy for fjernstyring. Vi bruker Teamviewer for å supportere via fjernstyring. Det gjør det mulig for oss å ta over kontrollen på PCér, kassesystemer og servere for å hjelpe til. 

Office 365. (Microsoft 365)

Hele Officepakken lokalt eller i skyen. I tillegg får man tilgang til OneDrive og Sharepoint. OneDrive fungerer som en mappe i skyen hvor du kan lagre både private og jobbfiler. Ganske likt Dropbox. Sharepoint er dokumentsenter, her kan du opprette egne område for prosjekter og invitere eksterne. Vi bruker Sharepoint som felles dokumentsenter og her kan man enkelt sette restriksjoner på hvem som kan se hva. I en byggeprosess, så kan dere invitere underentrepenører, arkitekter etc til å dele tegninger og dokumentasjon. 

 

OPENVPN.

Vi bruker OPENVPN for å nå vår lokale arbeidsplass. Det vil si, når vi ønsker å logge oss på områder eller bruke programmer som normalt kun er tilgjengelig når man er koblet til internett på kontoret. OPENVPN åpner en sikker tunell inn og tilgjengeliggjør våre lokale områder og programmer. Vi har levert OPENVPN til mange kunder som plutselig måtte jobbe hjemme, men allikevel var 100% avhengig av fagprogrammer som lå på lokal server.

CRM.

Siste punkt på lista, CRM. CRM er selve hjerte i organisasjonen. Her loggføres alle salg, alle supporthenvendelser, oppgaver og møter. Uten et skikkelig CRM-system, så er det lett å miste kontrollen på alt som skal gjøres. Vårt CRM-system sørger for sporbarhet mot alle kunder, men også internt. Jeg vil anbefale alle å investere i et CRM-system. 

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.